İlk kara delik fotoğrafı dünyayla paylaşıldı: Evrendeki en vahşi yer!

ABD Ulusal Bilim Vakfı, 2012’de bir kara deliğin çevresini gözlemlemek için kurulan Event Horizon Teleskobu’ndan (EHT) elde edilen ilk kara delik fotoğrafını bugün dünyayla paylaştı. İşte komşu galaksimiz Virgo A'nın merkezindeki M87 kara deliğinin fotoğrafı...

İlk kara delik fotoğrafı dünyayla paylaşıldı: Evrendeki en vahşi yer!

İlk kez bir kara delik fotoğrafının yayınlanacağı söylenen bulguların astrofizik açısından bir dönüm noktası olabileceği belirtiliyordu. Zira kara deliklerin çevresi evrendeki en vahşi yerlerden biri olarak gösteriliyor ve kendisine yaklaşan yıldızları, gezegenleri, gazı, tozu ve her çeşit elektromanyetik radyasyonu geri döndürülemez şekilde yutuyordu.

SAAT YÖNÜNDE DÖNÜYOR

Fotoğrafta komşu galaksimiz Virgo A'nın merkezindeki yer alan M87 kara deliğini görüyorsunuz. Kütlesi Güneş'in kütlesinden 3.5 milyar kat daha büyük... Dünya'dan ise 54 milyon ışık yılı uzaklıkta... Kara deliğin saat yönünde döndüğü açıklandı.

44 MİLYON EUROLUK ARAŞTIRMA

Bu keşfin anlamı ise bilim insanları tarafından "Artık kara delikleri ölçerek, deneysel açıdan tekrar tekrar gözlemleyebileceğiz" şeklinde ifade ediliyor.

Araştırma projesi 40 farklı ülkeden gelen 44 milyon euroluk bir yatırımla gerçekleştirildi.

SAMANYOLU GALAKSİSİ'NİN KARA DELİĞİ DE İNCELENDİ AMA...

Bilim insanları, ikinci olarak Güneş Sistemi'nin de içinde bulunduğu Samanyolu galaksisinin, yani bizim galaksimizin merkezindeki Sagittarius A* isimli kara deliği de gözlemledi. Bu kara delik ise Dünya'dan 26 bin ışık yılı uzaklıkta. (1 ışık yılı, ışığın 1 yılda katettiği mesafedir. Bu mesafe 9.5 trilyon kilometreye eşittir). Galaksimizin merkezindeki Sagittarius A* kara deliğinin kütlesi, Güneş'in kütlesinden 4 milyon kat daha büyük.

GALAKSİMİZİN KARA DELİĞİNİN FOTOĞRAFI NEDEN YAYINLANMADI?

Beklentiler, Samanyolu Galaksisi'nin merkezindeki kara deliğin fotoğrafının da bugün gösterilmesi yönündeydi ancak bu konuda bir görsel yayınlanmadı.

Sunumu yapan bilim insanları, Sagittarius A*'nın M87'ye göre göre çok daha hızlı hareket ettiği için bunun fotoğrafını çekmenin daha zor olduğunu söyledi. Sagittarius A* M87'ye göre bin kat daha küçük, bin kat daha yakın ancak bin kat daha hızlı olduğu için M87'ye odaklanıldığı bildirildi.

KARA DELİK NEDİR?

Kara delik, astrofizikte çekim alanı her türlü maddesel oluşumun ve ışınımın kendisinden kaçmasına izin vermeyecek derecede güçlü olan kütlesi büyük bir kozmik cisimdir. Kara delikler Einstein’ın genel görelilik kuramıyla tanımlanmışlardır. Doğrudan gözlemlenememekle birlikte, çeşitli dalga boylarını kullanan dolaylı gözlem teknikleri sayesinde keşfedilmişlerdir.

YORUM EKLE