TURUNÇGİLLERDE İHRACAT ARTIŞI DÜŞÜNCESİNCE 'ÜRETİM SEZONUNUN UZATILMASI' ÖNERİSİ

Tarım ve Orman Bakanlığı çeşidinden hazırlanmakta olan raporda, başta mandarin, portakal ve sulu zırtlak üzere türlerde istihsal sezonunun erkenci ve geççi çeşitlerle uzatılması, dünkü çeşitlerle pazarların korunması ve genişletilmesinin ehemmiyet taşımış olduğu belirtil

TURUNÇGİLLERDE İHRACAT ARTIŞI DÜŞÜNCESİNCE 'ÜRETİM SEZONUNUN UZATILMASI' ÖNERİSİ
Ankara

AA muhabirinin Tarım ve Orman Bakanlığı çeşidinden hazırlanmakta olan Turunçgiller Ürün Raporu'ndan derlediği bilgiye göre, Türkiye, evren turunçgil ihracatında ehemmiyetli müşterek yere eş bulunuyor.

İhracata çevrik marketing stratejileri ehemmiyet kazanırken, aut pazarlarda ürünün kalitesi, tutundurma faaliyetleri, transfer şekilleri, ürünü fiyatlandırma yöntemleri ve hariç alımcı ülkenin yahut alıcı arzusunun karşılanması rakiplik edebilirliği etkileyen unsurlar adına öne çıkıyor. Benzer ürünlerden müşterek etap öne devredilmek düşüncesince değme ülkenin ekonomik, demografik, içtimai ve kültürel yapısı incelenerek farklılaştırılmış alışveriş stratejileri kullanılıyor. Bu kapsamda, genel ağ reklamlarına hâlâ çok ehemmiyet verilerek, hâlâ çok tüketiciye erişim sağlanabiliyor.

Portakal üretiminde ve ihracatında ehemmiyetli müşterek yere eş Türkiye, az da olsa bu ürünün ithalatını da yapıyor. İthalat, hava şartları dolayısıyla üründe azalma, istihsal maliyetlerinde artış, portakalın değerlendirilmesinde ve pazarlanmasındaki mesail (özellikle ast çatı problemi muhafazası, taşıma, bölümlendirme gibi) yaşanması, üretimin düzensiz ve önemsiz işletmelerin elinde olması kadar nedenlerle yapılabiliyor. Türkiye, turunçgil ithalatını genellikle mahsul suyu sanayisi düşüncesince gerçekleştiriyor.

İthalat azaltılabilir

Ülkede, mamüllerin boylama ve standardizasyonunda ihracata akıllıca sıfır mahsulat ile depolama, ambalajlama ve transfer esnasında nitelik yitirilmesine uğrayan mamüllerin müşterek bölümü imha ediliyor. Bunun adına mamüllerin besin sanayisinde değerlendirilmesinin ithalatın azaltılmasında can alıcı olabileceği değerlendiriliyor.

Aynı sürede uçman yağ üretiminde beğenilen portakalların iç pazardan gerçekleştirme edilerek, uçman yağların Türkiye'de üretilmesinin hem üreticiye hem el işi piyasasına bununla birlikte istihdama yardım sağlayacağı düşünülüyor.

Depolama şartlarının iyileştirilmesinin, bu konudaki kapasitenin artırılmasının, transfer esnasında akıllıca kuvvetli vasıtaların kullanılmasının verim kayıplarını azaltması bekleniyor.

Rapora göre, işletmelerin mamüllerin standardını yahut verimliliğini artırmaya müteveccih çalışmalara yönelmeleri taşınmazlar dışı pazarlarda yeğleme edilebilirliği artırmanın yanında, rekabetin koyu bulunduğu piyasalarda kalıcılığı müspet yönde etkileyebilir.

Turunçgiller ihracatında rakip haldeki ülkelerdeki hasat devri Türkiye ile çakışırken, başkaca İspanya kadar ülkelerdeki çeşitlerin hâlâ degaje müşterek hasat periyoduna münteşir olması Türkiye'nin arsıulusal pazarlardaki rekabetini menfi etkiliyor. Bu sebeple sene boyu taravetli turunçgil meyvesi bulundurmak talip şişman marketing şirketlerinin hevesleri doğrultusunda ülkede ilkin mandarin, portakal ve sulu zırtlak kadar türlerde istihsal sezonunun erkenci ve geççi çeşitlerle uzatılması, dişi ve hâlâ birinci sınıf mahsul meydana getiren toy çeşitlerle pazarların korunması ve genişletilmesi şişman ehemmiyet taşıyor.

İhracat artıyor

Öte yandan, Akdeniz İhracatçı Birlikleri verilerine göre, Türkiye sabık sene müşterek esbak yıla mucibince yüzdelik 24 artışla 933,1 milyon dolarlık turunçgiller ihracatı gerçekleştirdi. Turunçgil ihracatı, bire müşterek devirde yüzdelik 12 artışla 1 bilyon 802 milyon 96 bin kilo oldu.

Bu ihracatta evvel sırayı 437,6 milyon dolarla mandarin aldı. Bu ürünü, 273,9 milyon dolarla limon, 278,9 milyon dolarla portakal ve 92,5 milyon dolarla kızmemesi izledi.

En çok turunçgiller ihracatı meydana getirilen devletler ise sırayla Rusya, Irak, Ukrayna ve Romanya oldu.

Kaynak: AA

Güncelleme Tarihi: 13 Ocak 2021, 11:16
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner16

banner1