BUZ TUTAN ÇILDIR GÖLÜ'NDE AİLECEK ESKİMO USULÜ BALIK AVI

Kars ve Ardahan sınırları süresince arazi meydan Türkiye’nin ehemmiyetli göllerinden Çıldır Gölü yaz- şita balıkçıların arzusu oluyor. Sefer Kılıç (47) ve oğlanları Volkan (25) ile Yunus (23) günlerinin şişman ortak bölümünü geçimlerini sağladıkları Çıldır Gölü

Kars ve Ardahan sınırları içre toprak düzlük Türkiye’nin ehemmiyetli göllerinden Çıldır Gölü yaz- şita balıkçıların arzusu oluyor. Sefer Kılıç (47) ve oğlanları Volkan (25) ile Yunus (23) günlerinin şişman ortak bölümünü geçimlerini sağladıkları Çıldır Gölü'nde geçiriyor. Sefer Kılıç, "Çıldır Gölü bizim düşüncesince ekmektir" dedi.

Gölden geçimini sağlayıcı balıkçıların en dayanıklı mesaisi gölün yüzeyinin buz tuttuğu bugünlerde başlıyor. Yıllardır geçimlerini balıkcılıkla sağlayıcı Sefer Kılıç ile dü oğlu da güne sabahleyin er saatte gittikleri göle 100’er mt. arayla attıkları ağları çekerek başlıyor. Baba ve oğlanları çıkardıkları balıkları feda etmek düşüncesince sektöre götürüyor. Balıkları satarak kazanç paralarını çıkardıklarını kail Sefer Kılıç, "Balıkçılık havadan ortak iş değil. Ellerimiz ilkin iktisap etmek üzere, üzerimiz buz tutuyor. Hava şartları kaba ve genel anlamda rüzgarlı oluyor. Bu da bizlere ağır anlamış olur yaşatıyor. Göle 9 parça ağ attık. 25 kilogram yöresinde balık alabildik. Göle 100'er mt. aralıklarla ağları atıyoruz. Yaklaşık 1 kilometrelik ortak ağ uzunluğu oluyor. Bunun düşüncesince de 5'er, 10'ar adımda değirmi halde kırdığımız buzların sayısı 100'ü bulabiliyor. Kazma küreklerle buzları kırıyoruz. Tamamen el emeği, çelim kuvvetiyle bu işleri yapıyoruz. Ekmek aslanın ağzında bizim ekmeğimiz de buzun altında. Gölden, lezzetli su kefali, şafak ve sarıbalık çıkıyor. Bunları da 20 ile 10 TL ortada mütebeddil fiyatla satıyoruz. Arada ortak de alaca çıkıyor. Haftada ortak satıyoruz. Yazın ise günce satıyoruz. Dört ferdin nafakasını buz altından çıkarıyoruz. Çıldır Gölü bizim düşüncesince ekmektir" diyerek konuştu.

'4 KİŞİLİK AİLENİN PARASINI BUZDAN ÇIKARIYORUZ'

Çocukluğundan beri gölde balık avladığını kail Volkan Kılıç, "Gölün buz tutan yüzeyinde delikler açar ağları bırakırz. Birkaç çağ sonradan ağları çeker ve nasibimizi bekleriz. Sonra harcama pazarda balıkları satar kazanç paramızı çıkarırız. Balıkçılık havadan değil. Ellerimiz bu kesiyor, üzerimiz adeta buz tutuyor. Hava şartları kaba ve genel anlamda rüzgarlı oluyor. Bu da bizlere ağır anlamış olur yaşatıyor. Göle 9 parça ağ attık. 25 kilogram yöresinde balık alabildik. Bunları da kilosu 10 ile 20 TL ortada mütebeddil fiyatla satıyoruz. Arada ortak de alaca çıkıyor. Haftada ortak satıyoruz. Yazın ise günce satıyoruz. 4 nefis ailenin parasını buz altından çıkarıyoruz" dedi.

'BÜYÜK EMEK VERİYORLAR'

Gölde Eskimo usulüyle balık tutanları görüşme fail gezim rehberi Çiğdem Düger ise, "Özellikle hepimiz zaman burada Eskimo usulüyle balığın nite çıkarıldığını gördük. Balıkçılar hakkıyla şişman mesai veriyorlar. Gelip buraları kıymetlendirmek gerek. Bizler bu tarifsiz duygulara zevcelik ettik. Balıkçılar bu çabayı evlerine kazanç dayanmak düşüncesince veriyorlar. Hepsini kutlama kartı ediyorum" diyerek konuştu.